VID atgādina, ka līdz 30.septembrim jāaizpilda šī veidlapa: ”Nauda pati jums ienāks kontā”

VID atgādina, ka līdz 30. septembrim iedzīvotājiem jāaizpilda noteiktā veidlapa, lai pārmaksātais nodoklis automātiski tiktu ieskaitīts norādītajā bankas kontā – “nauda pati ienāks kontā”. Šādi iespējams ietaupīt laiku un izvairīties no liekas dokumentu kārtošanas.

Iedzīvotāji, kuri vēlas atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, neiesniedzot brīvprātīgo gada ienākumu deklarāciju, līdz šā gada 30. septembrim var Valsts ieņēmumu dienestā (VID) iesniegt attiecīgu iesniegumu. Šī iespēja ir īpaši noderīga tiem cilvēkiem, kuri parasti deklarāciju iesniedz brīvprātīgi un kam nav saglabājušies attaisnoto izdevumu dokumenti, kurus nepieciešams pievienot deklarācijai. Ja nodokļa pārmaksa par iepriekšējo gadu būs izveidojusies, tā tiks pārskaitīta uz iesniegumā norādīto bankas kontu laikā no 2025. gada 1. oktobra līdz 31. decembrim.

Svarīgi piebilst, ka šis pakalpojums neattiecas uz tiem iedzīvotājiem, kuriem gada ienākumu deklarācija ir obligāti jāiesniedz. Automātiska nodokļa pārmaksas atmaksa tiek veikta, balstoties tikai uz VID rīcībā esošajiem datiem. Tas nozīmē, ka nauda tiek atgriezta gadījumos:

ja cilvēka algai vai pensijai gada laikā nav piemēroti visi nodokļa atvieglojumi (piemēram, atvieglojumi par apgādībā esošām personām, mazāku ienākumu saņēmējiem, cilvēkiem ar invaliditāti, kā arī politiski represētām personām vai nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem);

ja iedzīvotājs iepriekšējā gadā veicis iemaksas privātajos pensiju fondos vai apmaksājis uzkrājošās dzīvības apdrošināšanas prēmijas, un šie pakalpojumi reģistrēti Latvijā.

Gadījumos, kad cilvēks vēlas atgūt nodokļa pārmaksu arī par citiem attaisnotajiem izdevumiem – piemēram, medicīnas vai zobārstniecības pakalpojumiem, izglītības izdevumiem, bērnu interešu izglītību vai ziedojumiem –, ir obligāti jāiesniedz pilna gada ienākumu deklarācija, tai pievienojot visus izdevumus apliecinošos dokumentus.

Kā iesniegt pieteikumu automātiskai nodokļa atmaksai?

VID aicina iesniegumu noformēt elektroniski, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Attiecīgo dokumentu var atrast EDS sadaļā “Izveidot jaunu dokumentu” → “Iedzīvotāju ienākuma nodokļa dokumenti” → “Iesniegums automātiskai nodokļa atmaksas saņemšanai, neiesniedzot gada ienākumu deklarāciju”.

Ja elektroniska iesniegšana nav iespējama, to var izdarīt arī klātienē jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā vai valsts un pašvaldību vienotajā klientu apkalpošanas centrā. Tāpat ir iespējams iesniegumu nosūtīt pa pastu.

Kas jādara, ja šāds iesniegums jau ir iesniegts?

Iesniegums jāiesniedz tikai vienu reizi. Personām, kuras jau iepriekš ir iesniegušas šo dokumentu, atkārtoti to darīt nav nepieciešams. Šādos gadījumos nodokļa pārmaksu, ja tā būs izveidojusies, VID katru gadu automātiski pārskaitīs uz iepriekš norādīto bankas kontu laikposmā no 1. oktobra līdz 31. decembrim.

Lasi vēl: Tas būs kā auksta duša: sniegs, sals, vējš – sinoptiķi ir izdevuši prognozi 2025. gada oktobrim

Ja cilvēks ir mainījis bankas kontu, uz kuru vēlas saņemt pārmaksāto nodokli, nepieciešams iesniegt jaunu pieteikumu. Automātiska nodokļa pārmaksas atmaksa ir pieejama kopš 2023. gada.

Plašāka informācija par šo iespēju ir atrodama VID mājaslapā sadaļā “Gada ienākumu deklarācija/Nodokļa atmaksa bez deklarācijas iesniegšanas”. Jautājumu gadījumā iedzīvotāji aicināti zvanīt uz VID konsultatīvo tālruni 6712000 vai uzdot jautājumu rakstiski, izmantojot EDS sadaļu “Sarakste ar VID”. Zvanot uz VID konsultatīvo tālruni un pieslēdzoties EDS, nosaucot tajā redzamo kodu, iespējams saņemt arī personalizētu konsultāciju.